Storing

Heb je een WiFi probleem?

Dan gaan we het samen oplossen.

Controleer eerst of de verbinding tussen uw omvormer en het internet in orde is en of de groep van de zonnepanelen in de meterkast wel ingeschakeld staat. Als dit het geval is, zorg dan dat u in ieder geval de volgende gegevens bij de hand heeft:

  • Merk en type omvormer (dit staat meestal aan de rechter zijkant van de omvormer)
  • Storingsmelding en/of –code die op het scherm van de omvormer te zien is

Help, ik zie geen opbrengst met mijn zonnepanelen. Wat is er aan de hand? Grote kans dat de internetverbinding van uw omvormer er niet meer is. Wat moet ik doen?

Hoe zit het precies?

Uw omvormer registreert de opbrengst van de zonnepanelen. De omvormer staat in contact met de website van de fabrikant (portal) waar de gegevens over de opbrengst worden weggeschreven. Deze gegevens kunt u via uw computer of app bekijken. Maar als de verbinding wordt verbroken gebeurt er niets meer. U richt zich tot uw installateur en die zal vast hebben aangegeven dat dit niet onder garanties valt. U bent dus zelf verantwoordelijk voor de internetverbinding. Het is hetzelfde als de aanschaf van een computer. Als u geen internetverbinding heeft zal de leverancier van de computer daar geen garantie over geven.

Welke verbindingen

Over het algemeen zijn er 2 type verbindingen:

  • Kabel
  • Wifi

Een verbinding via een netwerk-kabel verdient altijd de voorkeur. Hiermee heeft u de minste kans op storingen. Mocht de router vervangen worden dan is het slechts het opnieuw inpluggen van de netwerkkabel. Echter niet alle omvormers hebben een aansluitmogelijkheid voor een netwerkkabel. Zij hebben dan meestal wel een mogelijkheid voor Wifi.

Veel voorkomende problemen

Nieuwe router

Als u van internetprovider verandert ontvangt u vaak een nieuwe router. In het geval van wifi zult u de omvormer opnieuw moeten configureren.

Slechte wifi verbinding

Vaak hangt de omvormer op zolder ver weg van de wifi router. Het signaal is dan zwak of kan haperen.

Kabel is los

Na verloop van tijd weet men vaak niet meer waar kabels voor dienen. Dan wordt de kabel eruit gehaald en verbreekt de verbinding.

IP-adres onjuist

Soms kunnen poorten van een router ingesteld zijn met een vast ip-adres. Als dit niet hetzelfde is als in de omvormer is aangegeven zal er geen verbinding zijn.

Problemen met de kabel

Het snelste is om de kabel uit de router te halen en hier een laptop op aan te sluiten. Reset daarvoor uw router door deze circa een halve minuut volledig uit te zetten. Als de laptop een verbinding geeft dan ligt het niet aan de router. De vervolgstap is te controleren of de omvormer wel internet heeft. Dit doet u door de kabel bij de omvormer in uw laptop te steken. Mocht daar geen internetverbinding zijn dan ligt het aan uw kabel. Is daar wel een internetverbinding dan ligt het aan de configuratie van de omvormer. Mocht u overigens geen netwerkaansluiting op uw laptop hebben dan kunt u hiervoor USB wifi dongle aanschaffen of bij iemand lenen.

Problemen met wifi omvormer

Het oplossen van wifi-problemen is over het algemeen iets lastiger. U moet de internetverbinding opnieuw instellen en dat is per omvormer verschillend. Raadpleeg de handleiding van de omvormer. Mocht het niet lukken om de wifi-verbinding te herstellen dan kunt u proberen de wifi module te resetten (staat meestal in de handleiding). Mocht dat niet lukken dan zou de wifi-module wel eens defect kunnen zijn.

Hoe zie ik dat er weer verbinding is?

Op veel omvormers staat aangegeven of er een internetverbinding is. Dit kan een groen lampje zijn of een weergave in het display. In bepaalde gevallen moet je door het menu lopen en kunt u zien of er een verbinding is. In de portal van uw omvormerfabrikant kunt u vaak zien wanneer er voor het laatst contact is geweest met uw omvormer. U kunt ook een ip-scan van uw netwerk maken met uw pc. Een voorbeeldprogramma is Advanced IP-scanner. U kunt dan zien of de omvormer in het netwerk bekend is. Soms moet u even wachten alvorens de omvormer na het herstel van de verbinding weer contact maakt met de portal van de fabrikant. Geduld hierbij is een schone zaak.

Opbrengst zonnepanelen:

Onze offerte berekentool gaat uit van een gemiddelde opbrengst. De berekeningen worden uitgevoerd op basis van geografische ligging en zonuren in Nederland. De zonuren verschillen ieder jaar waardoor er verschil kan zitten in de jaarlijkse opbrengst.

1. Verminderde opbrengst uit een zonnepaneel?
Op pagina 5 in de offerte ziet u per maand een overzicht van de geschatte opbrengst. Bekijk in uw monitoringsportaal een volledige maand opbrengst en vergelijk deze met uw maandelijkse berekening uit de opgestelde offerte (zie pagina 5). De opbrengst dient overeen te komen met de maandelijkse opbrengst uit de offerte.
2. Een paneel levert minder op dan de rest van de panelen in de installatie
Het kan zijn dat er panelen op bepaalde momenten verminderde opbrengst geven vanwege schaduw op bepaalde momenten van de dag. Dit kan komen door schoorstenen, bomen, luchtkanalen op het dak en andere zaken. Hierdoor kan het zijn dat bepaalde zonnepanelen tijdig minder presteren. Tevens is het monitoringsportaal en de op dat moment inzage in het paneel geen “live verbinding”.
3. Ik behaal mijn maandelijkse opwekking niet
Als bovenstaande punten goed zijn bekeken en er is geen schaduw welke een rol hierin zouden kunnen spelen, U heeft een volledige maand uit uw monitoring bekeken en deze wijkt veel af van de opgegeven maandelijkse KWh opbrengst, neem dan even contact met ons op.

Volg onze WiFi wizard en download de juiste handleiding.

Komt u er nog niet uit!? Neemt u contact op met onze service afdeling via 085-222 12 55 of mail naar service@schone-energiebv.nl